click on photo to see more of the project

Venus of Breda XL


2012
170 x 50 x 40 cm
ceramics

Het beeld Venus of Breda XL is onderdeel van de serie IDOLS XL / XS (2007-2017) een zich uitbreidende reeks monumentale en minuscule beelden. De serie becommentarieert bestaande afbeeldingen van vrouwen, variërend van hedendaagse aanstekers en souvenirs afkomstig uit de fun industrie tot 30.000 jaar oude in steen of ivoor gekerfde beeldjes die in musea te bezichtigen zijn.

click on photo to see more of the project

Light House

Venus of NYC XL slowly turing on pedestal in Gallery pArkt
Gallery ParKt is a one room 24 hour visible gallery, located next to a underground parking in the centre of Amsterdam

2011
hight 200 cm
ceramics, paint, pedestal (metal wood, felt), colored circular neon lights

De installatie Light House uit 2011 met het zeer langzaam ronddraaiende beeld de Venus of NYC XL is onderdeel van de serie IDOLS XL / XS (2007-2017) een zich uitbreidende reeks monumentale en minuscule beelden. De serie becommentarieert bestaande afbeeldingen van vrouwen, variërend van hedendaagse aanstekers en souvenirs afkomstig uit de fun industrie tot 30.000 jaar oude in steen of ivoor gekerfde beeldjes die in musea te bezichtigen zijn.

 

click on photo to see more of the project

Venus of NYC XL

2010-2011

hight 170 cm
ceramics, paint

Het beeld Venus of NYC XL is onderdeel van de serie IDOLS XL / XS (2007-2017) een zich uitbreidende reeks monumentale en minuscule beelden. De serie becommentarieert bestaande afbeeldingen van vrouwen, variërend van hedendaagse aanstekers en souvenirs afkomstig uit de fun industrie tot 30.000 jaar oude in steen of ivoor gekerfde beeldjes die in musea te bezichtigen zijn.

click on photo to see more of the project

IDOLS XL / XS
(2007-2017) een zich uitbreidende reeks monumentale en minuscule beelden. De serie becommentarieert bestaande afbeeldingen van vrouwen, variërend van hedendaagse aanstekers en souvenirs afkomstig uit de fun industrie tot 30.000 jaar oude in steen of ivoor gekerfde beeldjes die in musea te bezichtigen zijn.

Het oorspronkelijk doel van zowel de hedendaagse kitschobjecten als de prehistorische artefacten is voor Bastienne Kramer niet relevant. Ze eigent zich deze afbeeldingen toe door in of uit te zoomen op visuele kenmerken om ze vervolgens in verschillende materialen en formaten te laten herleven. Het ignoreren van de oorspronkelijke context, zoals de materiële, de historische of de politieke waarde, zal de betekenis van het venusfenomeen individueel en
collectief ter discussie stellen.

click on photo to see more of the project

IDOLS XS
(Chinese)

2010

each between 13 cm and 3 cm
porcelain

Het werk Idols XS bestaat uit series van afgietsels in porselein of silicone rubber van prehistorische Venus-figuren gecombineerd met afgietsels van hedendaagse aanstekers uit de fun-industrie.

De aanstekers in de vorm van vrouwen met vuurspuwende tieten, afzakkende broeken en lichtgevende en geluidmakende genitaliën, regelmatig zonder hoofd of gezicht en meestal zonder benen en armen, tonen in hetzelfde materiaal omgezet een sterke formele verwantschap met de historische venus-beeldjes, tenminste als de aanstekerfunctie weggelaten wordt.

De betekenis van dit werk gaat in verschillende richtingen, enerzijds gaat het om de afbeelding van een vrouw en de betekenis van vorm- en formaatbeslissingen van de prehistorische maker. Ging het om het afbeelden van een persoon?, een idool? of iets alledaags? Waarom hebben de Venus-figuren geen gezicht, maar wel een perfect gemodelleerd sierraad of kapsel? Was dit sierraad een teken van hiërarchie, een teken van waardering of een preseksistische uiting van pin-up?

Ook bij de hedendaagse variant stelt zich de vraag naar opdrachtgever, producent en gebruiker. Nog voorstelbaar is de opdrachtgever, bijvoorbeeld de ontwerper/stylist van een onderneming die toeristenwinkels over de gehele wereld van prularia voorziet, maar wie heeft het origineel gemaakt en naar welke voorbeelden of criteria werd het gemodelleerd?

Het is niet aan te nemen dat het Natuurhistorische Museum in Wenen haar prehistorische Venus-Collectie naar China stuurt om deze daar te laten kopiëren, wel is het waarschijnlijk dat Chinese vrouwen en kinderen en masse kunststofvrouwenfiguren afgieten en tot aansteeksters monteren. Sociologisch gezien kunnen we alleen vermoeden welke uitwisseling van cultuur hier

plaatsvindt...

Anderzijds welke transformatie vindt plaats door het afdrukken van een bestaande vorm in een ander materiaal, behalve bijvoorbeeld het feit dat porselein in de stook 14,5% krimpt of dat de flexibiliteit, in het geval van silicone rubber, veranderd? Als serie vertegenwoordigen IDOLS het zoveelste hergebruik van een ding.

In verschillende reproducties van dezelfde beeldjes wordt telkens de aandacht op een ander aspect gelegd wordt, soms op de huid, de maat, de kleur en dan weer op de wijze van presentatie: op een stokje en een museaal sokkeltje, als souvenir in de vorm van een sleutelhanger of verwerkt tot sierraad. Wie beslist over de representatie van het object, wie interpreteert het subject?

click on photo to see more of the project

IDOLS XS


2010-2017

each between 13 cm and 3 cm
porcelain